fredag 12 februari 2010

Helvetet

Det finns en särskild plats i helvetet för de kvinnor som inte hjälper varandra.
Här pratas det om att fler kvinnor ska in i styrelser och i ledande funktioner. Att kvoteras in skulle jag ju se som en skam. Nej man måste visa framfötterna, vara påläst och framför allt så ska de som kommer upp i karriären se till att jämna väg för fler kvinnor. Men nej, min erfarenhet säger mig att kvinnor som kommer upp alltid slår neråt. De är så förtvivlat rädda för konkurrens att de på inga villkor vill jämna väg för andra kvinnor. Istället borde de ju anta tävlingen och öka sitt kunnande. Vissa kvinnor skulle inte behöva känna sig hotade över huvudtaget då de andra kvinnorna på väg upp inte är ute efter deras tjänst. De jobbar kanske i helt olika sektorer men likväl så är de så ofantligt oslipade att de tar fram storsläggan för att slå ner kvinnor som vill komma vidare. För det mesta är det inte något vidare finlir utan skvaller i korridorer, glömma säga till eller bara lägga bra förslag åt sidan och glömma bort dom. Nonchalans är den riktiga storsläggan. Maktstrukturer är också användbara. I den här organisationen har vi följande rutiner.................. Sköt du ditt arbete och låt tjänstemännen göra sitt.......................... Spetskompetens kan vara besvärande för maktfullkomliga personer. Hur hantera kunskap som man egentligen inte vill ha fastän att samhället säger att man ska gynna det? Behöva betala högre lön för något som man inte vill ha. Det bästa är ju att ha små intetsägande maskiner som inte är uppstudsiga, ställer krav eller har rätt. Att ha varit gift med en maktfullkomlig make har gett mig insikten att se när makt missbrukas. Ingen ska någonsin sätta sig på mig igen och tro att de med ljuva ord ska få mig in i fållan. Jag är inte lättlurad längre. Jag genomskådar trixen. Vad som skrämmer mig är att det är "mina egna" som försöker trycka ner mig och tysta mig. Kom då ihåg vad Madeleine Allbright sa: "Det finns en särskild plats i helvetet för de kvinnor som inte hjälper varandra".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar